مقالات

برای داشتن اتاق رنگ خودرو چقدر فضا نیاز است؟

با اتاق رنگ می توانید میزان پاشش رنگ روی خودرو را به طور ایمن کنترل کنید. در ساختار محصور این محفظه نور و جریان هوا وجود دارد و امکان رنگ آمیزی سریع وسایل نقلیه و قطعات مختلف در محیطی کنترل شده را فراهم کرده است. عملیات رنگ کردن خودرو در اتاق رنگ با بالاترین کیفیت صورت می گیرد. اتاق رنگ برای بهره وری یک فروشگاه بدنه خودرو ضروری است. به کمک این فضا کارایی بیشتر، نتیجه بهتر و امنیت کارکنان حاصل می شود. برای انتخاب اتاق رنگ خودرو مناسب باید عوامل بسیاری را در نظر بگیرید. یکی از مهم ترین این فاکتورها اندازه اتاق است. ابعاد محفظه بر اساس مساحت فروشگاه شما، خروجی مورد نیاز و سایز وسیله نقلیه تعیین می شود. اهمیت ابعاد اتاق رنگ از لحاظ ایمنی، بهره وری و جریان هوا می باشد. برای آگاهی از الزامات و ضروریات مربوطه در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ساخت و طراحی اتاق رنگ خودرو

اتاق رنگ خودرو یکی از مهم ترین تجهیزات، در راستای بهره وری مقرون به صرفه در تولید مدرن می باشد. آنها به گونه ای طراحی شده اند که هر وسیله تولیدی اعم از کوچکترین قطعات پلاستیکی تا بزرگترین کامیون ها را در خود جای دهند. رعایت الزامات در هنگام ساخت اتاق رنگ بسیار ضروری هستند. دستورالعمل های ساخت عبارتند از:

  • دستورالعمل های عمومی نظیر متریال ساخت (فولاد یا بتن)، غیرقابل احتراق بودن، نصب آلارم، طراحی جریان هوا و در نظر گرفتن فضای خالی اطراف اتاق.
  • الزامات آتش سوزی و برق مانند نصب علائم منع سیگار، شعله و جرقه، رتبه بندی تجهیزات الکتریکی، حذف یا محصور کردن لامپ های قابل حمل، اتصال دائمی تمام عناصر فلزی، مجاری اگزوز و لوله کشی به زمین و توجه به نحوه صحیح دفع مایعات قابل اشتعال و احتراق.

استفاده از اتاق رنگ ضروری است؟

اتاق رنگ خودرو علاوه بر ساده سازی تولید، ایمنی حیاتی را برای کارگران و محیط اطراف فراهم کرده و با کنترل مواد خطرناک از نشت و آلودگی جلوگیری به عمل می آورد. بنابراین با توجه به موارد زیر استفاده از آن ضرورت دارد:

محیط کنترل شده

عواملی نظیر دما، رطوبت و گرد و غبار می توانند روی پایان کار رنگ خودرو تاثیر بگذارند. به واسطه محیط بسته و کنترل شده اتاق رنگ، این عوامل حذف شده اند.

کنترل مواد خطرناک

مواد شیمیایی موجود در رنگ های خودرو و سایر مواد مورد استفاده طی فرآیند رنگ آمیزی، بخارات و ذراتی را منتشر می کنند که برای انسان و محیط زیست آسیب زننده هستند. اتاق رنگ خودرو این مواد را فیلتر می کند. بنابراین تهدیدات مذکور را برطرف می سازد. 

رنگ بی عیب و نقص

محیط اتاق رنگ خودرو کاملا عاری از گرد و غبار بوده و بدین ترتیب رنگی بی نقص به دست می آید. فقدان گرد و غبار امکان ایجاد پوششی یکنواخت از رنگ بر روی فلز را میسر می کند. بدین ترتیب دوام رنگ و پوشش نیز افزایش می یابد.

ماندگاری بیشتر

محیط کنترل شده امکان استفاده پایدارتر از رنگ و پوشش های پایه را فراهم کرده و به نوبه خود دوام آن را افزایش می دهد. با ثابت نگه داشتن دمای هوا، می توان یک لایه یکدست بر روی خودرو اعمال کرد. در نتیجه یک روکش صاف حاصل می شود. شرایط کنترل شده به رنگ و پوشش های اضافی اجازه می دهد تا به خوبی به یکدیگر بچسبند. از این رو پوششی قوی ایجاد می گردد.

 

هزینه ساخت اتاق رنگ خودرو

تعیین میزان بودجه ای که برای ساخت اتاق رنگ نیاز است، تا حد زیادی به کسب و کار شما بستگی دارد. این اتاق ها در اشکال و اندازه های مختلفی عرضه می شوند. به طور کلی هزینه نهایی بر اساس فاکتورهای زیر برآورد می گردد:

  • اندازه پروژه
  • هزینه مجوزها، بازرسی ها و نصب توسط متخصص
  • میزان مصرف انرژی اتاق
  • ویژگی های اتاق رنگ
  • تعداد لایه های پوسته اتاق رنگ
  • میزان و ارتفاع کانال کشی
  • سیستم اطفاء حریق

فضای مورد نیاز برای اتاق رنگ

برای تعیین ابعاد فضای مورد نیاز می بایست به نیازهای صنعت خود توجه کنید. بالطبع هر چه اندازه اتاق رنگ خودرو افزایش یابد، به فضای بیشتری نیاز دارید. علاوه بر آن بر اساس الزامات ایمنی، در اطراف اتاق باید حدود 90 سانتی متر فضای خالی وجود داشته باشد. در صورت نیاز به تهیه و طراحی اتاق اختلاط نیز، باید برای این بخش و همچنین فن های اگزوز، کانال ها و تجهیزات حمایتی فضایی را در نظر گرفت. از دیگر سو اندازه AMU بر سایز، نوع اتاق و در نهایت چیدمان و فضای کلی اثرگذار است. در انتخاب مکان اتاق رنگ باید به سازه ها و کانال کشی ها نیز توجه کرد. 

جلوگیری از آتش سوزی در اتاق رنگ

بهترین راه برای محافظت از کارکنان در برابر خطرات گازهای سمی و آتش سوزی، نصب یک فن استخراج کننده می باشد. به واسطه این تجهیزات می توانید از جریان هوا اطمینان حاصل کنید. اتاق رنگ باید طوری طراحی شود که تمام گازهای قابل اشتعال را فیلتر کرده و به سمت فن حرکت دهد. باز بودن مسیر فن و عملکرد آن باید به طور منظم بررسی شود. نصب فیلترها نیز به منظور جذب دود ضروری است. بررسی و تعویض دوره ای فیلترها نیز از الزامات می باشد. در صورت نیاز می توانید علاوه بر این موارد سیستم اطفاء حریق در اتاق رنگ خود نصب کنید.

قیمت اتاق رنگ دست دوم و نو خودرو 

قیمت اتاق رنگ کارکرده یا نو بسته به کسب و کار شما و مشخصات و امکانات آن متفاوت می باشد. از آنجایی که این تجهیزات در ابعاد متنوع و با ویژگی های متعددی عرضه می شوند، بنابراین قیمت ثابتی را برای آن نمی توان اعلام کرد. برای آگاهی از قیمت ها می توانید به فروشگاه کیا صنعت پدیده فرزان، عرضه کننده انواع تجهیزات صنعتی و تعمیرگاهی مراجعه کنید و یا با شماره های 02166907432 – 02165012047 – 02165012043 تماس بفرمایید.

منبع : spraysystems

کیا صنعت پدیده فرزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *